tisdag 3 juni 2014

Spaniens Konung abdikerar


Deras Majestäter Konung Johan Karl och Drottning Sofia av Spanien

Förliden gårdag, måndagen den 2 juni, deklarerade Hans Majestät Konung Johan Karl, Konung av Spanien, Konung av Kastillien, Leon, Aragonien, de två Scillerna, Jerusalem, Navarra, Granada, Toledo, Valencien, Galicien, Mallorca, Sevilla, Sardinien, Cordoba, Korsika, Murcia, Menorca, Jaén, Algarve, Algeciras, Kanarieöarna, av Östra Indien och Västra Indien och av Öarna och Fastlandet i Oceanen, Ärkehertig av Österrika, Hertig av Burgund, Brabant, Milano, Aten, Neopatras och Limburg, Greve av Habsburg, Flandern, Tyrolen, Roussillion och Barcelona, Herre av Biscaya och Molina, att han avser att abdikera till förmån för sin son Hans Kunglig Höghet och högärad Prins, Prins Filip, Prins av Asturien, Prins av Girona, Prins av Viana, Hertig av Montblanc, Greve av Cevera och Herre av Balaguer.

Prinsen av Asturiens förväntas uppstiga på den spanska Konungatronen den 18 juni under Konunganamnet Filip V.

Konung Johan Karls betydelse för den spanska historien kan icke överskattas. Genom Konungens kloka ledning kunde folkstyret bringas på plats efter den långa sorgesamma perioden av diktatur. Få är de Konungar, som under 1900-talet, haft en så stor betydelse i den europeiska historien.

Vår egen högaktade Konung, Hans Majestät Konung Carl XVI Gustaf, Sveriges Konung, Hertig av Jämtland låter kungöra följande i samband med Konung Johan Karls abdikation:

"Jag har mottagit besked om att Spaniens Kung Juan Carlos planerar att abdikera.
 
Kung Juan Carlos blev kung och statschef 1975. Han har sedan dess betytt mycket för Spaniens demokratiseringsprocess och han har bidragit positivt till utvecklingen av Spanien.
 
Jag, och min familj, har mött Kung Juan Carlos och den spanska kungafamiljen många gånger. Vi har alltid uppskattat mycket att möta hela den kungliga familjen. Jag minns bland annat särskilt väl det spanska statsbesöket till Sverige 1979.
 
När jag nu nås av beskedet att Kung Juan Carlos har valt att abdikera vill jag ge Kung Juan Carlos min stora uppskattning och tacka för ett synnerligen gott och givande samarbete."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar